آشنايی با بيت کوين و روشهای کسب درآمد از آن

بیتکونیوز

آشنایی با بیت کوین و روشهای کسب درآمد از آن

بیتکونیوز

آشنایی با بیت کوین و روشهای کسب درآمد از آن

قيمت لحظه اي بيت كوين
تبديل آنلاين ارز
تبلـيغـات

برای آگاهی از جدیدترین اخبار و تغییرات مطالب ، کانال تلگرامی ما را هم دنبال کنید:
bitconews_ch@

كانال بيتكونيوز

آشنایی با تکنولوژی بلاک چین

پنجشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۲۱ ب.ظ

blockchain

فناوری‌ای که بیشترین تاثیر را بر دهه‌های آینده خواهد گذاشت پا به عرصه ظهور گذاشته است:

بلاک‌چین یا فناوری دفتر حساب توزیع‌شده که همان فناوری زیرساخت شبکه بیت‌کوین یا پلتفرم محاسباتی توزیعی اتریوم است. در یک کلام باید گفت فناوری بلاک‌چین یا زنجیره‌های بلوکی مشکل اعتماد را حل و نیاز به هر نوع واسطه را برای برقراری هر نوع تراکنشی برطرف می‌کند. این تراکنش‌ها بخش وسیعی از داد و ستدهای مالی و غیرمالی ما را تشکیل می‌دهند. به گفته بسیاری از کارشناسان بلاک‌چین در پنج الی ۱۰ سال آینده، نسبت به دیگر فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی و بزرگ‌داده، بیشترین و گسترده‌ترین تاثیر را بر صنایع مختلف خواهد گذاشت. در این مقاله سعی شده تعدادی از این صنایع و نقش بلاک‌چین در تغییرات بنیادین این صنایع را بررسی کنیم.

بانکداری و پرداخت:

عده زیادی معتقدند آنچه بلاک‌چین با صنعت بانکداری و پرداخت خواهد انجام داد بسیار مشابه کاری خواهد بود که اینترنت با رسانه‌ها انجام داد. بلاک‌چین این قدرت را دارد که دسترسی راحت (به اندازه نصب یک اپلیکیشن روی گوشی هوشمند) میلیاردها انسانی که از بانکداری سنتی بی‌بهره بوده‌اند را قادر سازد تا با کارمزد بسیار اندک و سرعت بسیار بالا به هر نقطه از کره زمین منتقل کند. بسیاری از بانک‌ها مانند سانتاندر، و جی‌پی مورگان هم به صورت خصوصی روی این فناوری و هم با استفاده و سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی مانند ریپل تلاش می‌کنند گوی سبقت را از رقبای خود بربایند و سهمی از آینده را برای خود کسب کنند.

امنیت سایبری:

با وجود عمومی بودن رکورد اطلاعات و دفتر حساب‌ها در فناوری بلاک‌چین، اطلاعات پس از صحت‌سنجی توسط پیشرفته‌ترین الگوریتم‌های رمزنگاری رمزینه می‌شوند. به این ترتیب داده‌ها کمتر مستعد هک شدن یا تغییرات بدون مجوز و ناخواسته هستند. امروزه امنیت اطلاعات و هک دیتابیس‌ها و لو رفتن اطلاعات خصوصی بسیاری از مردم ضررهای جبران‌ناپذیری برای شرکت‌ها و دولت‌ها به وجود آورده. دلیل این اتفاق مستقر بودن تمامی اطلاعات روی یک سرور مرکزی است. با بلاک‌چین دیگر خبری از یک سرور نیست. هر گره شبکه خود دارای نسخه‌ای از کل دفتر حساب یا رکوردهاست. با وجود این موضوع باید در نظر داشت که فناوری بلاک‌چین هنوز بسیار جوان است و اپلیکیشن‌های ساخته‌شده مبتنی بر این فناوری همچنان دارای ایرادات هستند.

مدیریت زنجیره تامین:

با فناوری بلاک‌چین تراکنش‌ها می‌توانند به شیوه‌ای غیرمتمرکز و به صورت دائمی ذخیره شوند به گونه‌ای که در هر زمان قابلیت مشاهده شدن به صورت شفاف برای آنها وجود دارد. این قابلیت می‌تواند تاثیر عظیمی در کاهش زمان‌های تاخیر و اشتباهات انسانی داشته باشد. همچنین می‌توان برای بررسی و مشاهده هزینه‌ها، نیروی کار و زمان در هر یک از بخش‌های زنجیره تامین از آن استفاده کرد. این امر تاثیرات جدی برای درک و کنترل اثرات واقعی محصولات زیست‌محیطی خواهد داشت.

شبکه‌سازی و اینترنت اشیا:

سامسونگ و ای‌بی‌ام از فناوری بلاک‌چین برای توسعه ایده پلتفرم جدیدی به نام ادپت استفاده می‌کنند که شبکه غیرمتمرکزی از وسایل اینترنت اشیا را تشکیل می‌دهد. این پلتفرم مانند یک دفتر حساب عمومی برای تعداد زیادی از سنسورها و وسایل اینترنت اشیا فراهم خواهد کرد که نیاز به یک مرکز برای مدیریت و ارتباط میان این وسایل را حذف می‌کند.

بیمه:

بازار جهانی بیمه مبتنی بر مدیریت اعتماد است. بلاک‌چین یک روش برای مدیریت اعتماد است و می‌تواند برای صحت‌سنجی انواع بسیاری از داده‌ها در بیمه‌نامه‌ها استفاده شود. نمونه آن هویت فرد بیمه شده است. این دست اوراکل‌ها می‌توانند پلی میان اطلاعات جهان بیرونی و قراردادهای هوشمند روی بلاک‌چین باشند. اترنیتی نام پروژه‌ای مبتنی بر بلاک‌چین است که ابزارهای مورد نیاز در صنعت بیمه را توسعه خواهد داد.

حمل و نقل خصوصی و اقتصاد اشتراکی:

از بلاک‌چین می‌توان برای ساخت نمونه غیرمتمرکز اپلیکیشن‌های حمل و نقل شهری فرد به فرد استفاده کرد. به این صورت که در قالب اسمارت کانترکت صاحب خودرو و یوزر با هم بر سر موارد مختلف یک سفر اعم از مبدأ و مقصد و مبلغ توافق می‌کنند. سپس این توافق توسط هر دو نفر امضا می‌شود و بر بستر امن بلاک‌چین قرار می‌گیرد. همچنین کیف پول‌های ساخته‌شده روی خودروها این امکان را به آنها می‌دهد که به صورت اتوماتیک برای جای پارک یا عوارض جاده‌ای پرداخت انجام دهند.

خیریه:

اکثر شکایات در رابطه با خیریه‌ها مربوط به ناکارآمدی و فساد در سیستم‌های خیریه است که باعث عدم انتقال پول به افراد نیازمند می‌شود. با استفاده از بلاک‌چین و قابلیت امنیت و شفافیت آن این امکان پیش می‌آید که پول منتقل‌شده به سازمان خیریه تا لحظه انتقال به فرد نیازمند مورد ردیابی قرار گیرد. امروزه خیریه‌های مبتنی بر بیت‌کوینی مانند Bitgive سعی می‌کنند با استفاده از دفتر حساب توزیعی و بلاک‌چین این امر را تحقق بخشند.

سلامت:

یکی دیگر از صنایعی که بر پایه سیستم‌های سنتی بنا شده و مستعد بن‌افکن (Disruptive) شدن است صنعت سلامت و درمان است. یکی از مشکلاتی که بیمارستان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نبود پلتفرم امن برای ذخیره‌سازی و اشتراک اطلاعات حساس بیماران است و معمولاً بیمارستان‌ها قربانیان هک‌های بزرگی هستند که دلیل عمده آن عدم به‌روزرسانی زیرساخت‌های آنهاست. فناوری بلاک‌چین این اجازه را به بیمارستان‌ها می‌دهد که رکوردهای پزشکی را در اختیار بیماران و مقام‌های مسئول و متخصص به صورت امن قرار دهند. دو استارت‌آپ Dental و Medichain در این زمینه فعالیت‌های پیشروی انجام می‌دهند.
مدیریت انرژی : مدیریت انرژی برای مدت‌زمان طولانی است که از صنایع به شدت متمرکز محسوب می‌شوند. تولیدکنندگان انرژی و مصرف‌کنندگان آن قادر به داد و ستد مستقیم نیستند و برای تحقق این امر باید یا از شبکه انتقال عمومی یا واسطه مطمئن استفاده کنند. بلاک‌چین این پتانسیل را دارد که با طراحی یک شبکه غیرمتمرکز انرژی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به صورت مستقیم با هم انرژی داد و ستد کنند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی