آشنايی با بيت کوين و روشهای کسب درآمد از آن

بیتکونیوز

آشنایی با بیت کوین و روشهای کسب درآمد از آن

بیتکونیوز

آشنایی با بیت کوین و روشهای کسب درآمد از آن

قيمت لحظه اي بيت كوين
تبديل آنلاين ارز
تبلـيغـات

برای آگاهی از جدیدترین اخبار و تغییرات مطالب ، کانال تلگرامی ما را هم دنبال کنید:
bitconews_ch@

كانال بيتكونيوز

قیمت بیتکوین و چهار عامل تاثیرگذار بر آن

چهارشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۶، ۰۷:۲۱ ق.ظ

bitcoin price factors

قیمت بیتکوین در چند روز گذشته، پس از ثبت رکورد تقریبی 10.000 دلاری آن در ماه گذشته و با افزایش 1850 درصدی از سال 2015، به حدود 8000 دلار کاهش یافت. همه اینها نشان دهنده بی ثباتی این ارز است و این سوال را ایجاد می کند که چه چیزی باعث چنین نواسانات بزرگی می شود؟

تحقیقاتِ در حال انجام ما، حاکی از تأثیر چهار عامل بر قیمت بیتکوین می باشد. آنها شامل: تبلیغات رسانه ای و پر و بال دادن به آنها توسط همتایان، ناپایداری سیاسی و ریسک (مثل پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و یا رأی به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا Brexit)، اقدامات دولتها و قانونگذاران ، و شیوه اداره خود بیتکوین است.

Cryptocurrency Experts Predict Exponential Bitcoin Price Growth 293x220 قیمت بیتکوین و چهار عامل تاثیرگذار بر آن

احتمالا آخرین عامل تأثیر گذار بر کاهش قیمت اخیر بیتکوین، ارائه طرح ناموفق تقسیم بیتکوین (یا “انشعاب“) و عدم جلب حمایت توسعه دهندگان در پایان هفته گذشته بود. این تقسیم، تعداد کوین های موجود در چرخه را (همانند انشعاب قبلی) دو برابر کرده و سرعت تراکنش ها را افزایش می داد.

عوامل موثر بر قیمت بیتکوین چیست؟

Animal spirits*

(* اصطلاحی که توسط  John Maynard Keynes درسال 1936 در کتابش تحت عنوان The general theory of employment, interest and money بکار برده شد و در توضیح نفوذ غرایض، تمایلات طبیعی، و احساسات در اخلاق و سلوک انسانی بوده و از نقش آن به عنوان یک “راهنما” در رفتار انسانها صحبت می کند)

مدتهاست که اقتصاددانان متصورند که عوامل روان شناختی بر تصمیمات سرمایه گذاران تأثیر می گذارند. این عوامل “animal spirits” نامیده می شود و به تصمیم گیری سرمایه گذاران بر اساس رفتار دیگر شرکت کنندگان در بازار و درک و شهود مستقیم خود به جای تجزیه و تحلیل سخت و سنگین، اشاره دارد.

تجزیه و تحلیل قیمت بیتکوین نشان می دهد که “پوشش رسانه ای خوشبینانه” یکی از عواملی اصلی افزایش قیمت است.

پوشش رسانه ای خوشبینانۀ فناوری های جدید، باعث ایجاد یک hype-cycle معروف می شود(یک معرفی گرافیکی با نام تجاری که توسط شرکت تحقیقاتی، مشاوره و فناوری اطلاعات آمریکا،Gartner  توسعه داده شده است و برای نشان دادن بلوغ، پذیرش و کاربرد اجتماعی فناوری های خاص استفاده می شود) که در آن یک گراف صعودی Peak of hype، توسط یک گراف نزولی Trough of Disillusionment دنبال می شود. (در تبلیغات اولیه، تعدادی از داستان های موفقیت و اغلب همراه با چندین شکست بیان می شود)

وقوع این امر در روزهای نخستین شکل گیری بیتکوین، یعنی زمانی که جریان اصلی مطبوعات انتشار گزارش پیرامون ارز جدید را شروع کرد و منجر به ایجاد نوسانات قیمتی کمی شد، بیشتر مشهود بود. با توجه به افزایش پوشش رسانه ای و سایر عوامل تآثیر گذار بر آن، از میان بردن تأثیر رسانه ها سخت تر بوده و به تنهایی کافی نیست.

چیزی شبیه به زمان عمومی شدن سهام شرکت های بسیار شناخته شده اتفاق می افتد، چراکه سرمایه گذاران با تعداد بالا وارد آن شده و ارزش سهام آن به سرعت افزایش می یابد.

ریسک سیاسی

ریسک سیاسی  پیرامون ارزهای ملی نیز می تواند بر قیمت بیتکوین تأثیر بگذارد، زیرا مردم یا برای مصونیت در برابر نوسانات قیمت یک ارز خاص از آن استفاده می کنند و یا نیازمند انتقال سریع مقدار زیادی از ارزش یک ارز هستند.

بحران اقتصادی یونان در سال 2015 با گزارش هایی مبنی بر افزایش خرید بیتکوین توسط شهروندان این کشور که خواهان حفاظت از ثروت و دارایی خود بودند، همراه بود. به نظر نمی رسید که این امر بر قیمت بیتکوین در بازارهای جهانی تأثیر بگذارد، هرچند که در بیشتر آن سال ها قیمت بیتکوین در حدود 300 تا 400 دلار ثابت باقی ماند.

اما نگرانی در مورد همه پرسی ملی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت “Brexit” در تاریخ 23 ژوئن 2016، منجر به افزایش قیمت بیتکوین و کاهش ارزش پوند انگلستان شد.

در حوالی 20ام ماه می  2016، ارزش پوند شروع به کاهش نمود. و تا 25 ژوئیه، بیش از 10 درصد کمتر از ارزشش در قبل از برکزیت بود. اما در همان دوره مشابه، قیمت بیتکوین بیش از 65 درصد افزایش یافت و از 302 پوند به 520 پوند رسید.

انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده نیز دو ماه افزایش قیمت بیتکوین را در پی داشت. بسیاری این امر را به بلاتکلیفی و وجود تردید در اقتصاد آمریکا نسبت می دهند.

 

اقدامات قانونی

قانونگذاران سراسر جهان مجبور به مهار کردن رشد بیتکوین شده اند. به عنوان مثال، آنها باید در مورد مواجهه بیتکوین با سیستم مالیاتی و یا اینکه اعمال چه مقرراتی در استفاده از آن لازم است، تصمیم بگیرند.

دو رویداد به ویژه برجستۀ مقرراتی، توانستند بر قیمت بیتکوین تأثیر گذار باشند.

با اعلام خبر قانونی شدن بیتکوین در ژاپن، در عرض 24 ساعت قیمت 2 درصد بالا رفت، و در طول 2 ماه بعد نیز قیمت جهانی آن 160 درصد افزایش یافت.

تصمیم چین مبنی بر تعطیل نمودن چندین صرافی تبادل بیتکوین و ممنوعیت ارائه کوین های نوپا (نوعی از جمع آوری سرمایه از طریق اینترنت که غالبا از طریق رمز ارزها و توسط مردم پرداخت می شود) در عرض 24 ساعت منجر به سقوط 29 درصدی قیمت بیتکوین شد.

 

حکمرانی بیتکوین

اگرچه بیتکوین یک ارز غیر متمرکز است، اما گاه به گاه نیاز است برخی از تصمیمات در مورد نحوه  کار و تکامل و تحول آن گرفته شود. همین امر نیز بر قیمت آن تأثیر می گذارد.

نرم افزار مورد استفاده برای تأیید تراکنش های بیتکوین توسط توسعه دهنگان ایجاد، و توسط استخراج کنندگان (شبکه مردمی جهانی  که تبادلات بیتکوین را بررسی و تآیید می کنند) اجرا و اداره می شود.

برای تغییر نرم افزار مورد استفاده در استخراج و تصدیق و تأیید تراکنش ها، توسعه دهنگان به موافقت بیش از 50 درصد از شبکه جهانی استخراج کنندگان در جهت ایجاد آن تغییر نیاز دارند. وقتی آنها این حمایت را دریافت می کنند، می توانند یک “انشعاب” ایجاد کنند.

در 1 آگوست 2017، بیتکوین دستخوش یک “انشعاب سخت” (هاردفورک) شد. رمزارز جدید یعنی Bitcoin Cash ایجاد و در بین تمام دارندگان بیتکوین تقسیم شد. نرم افزار Bitcoin Cash قادر به پردازش 30 تراکنش در ثانیه، یعنی 4 برابر بیشتر از بیتکوین است.

با این وجود، بسیاری از سرمایه گذاران در بیتکوین برنامه نویس نیستند و یا  نمی دانستند که انشعاب مستلزم چیست. پیش از انشعاب یک دوره شک و تردید، و پس از آن یک دوره سریع افزایش قیمت وجود داشت.

از آن زمان تا کنون تلاش دیگری در جهت انشعاب برای ایجاد Bitcoin Gold صورت گرفته است.

تلاش برای انشعاب سوم در هفته گذشته به دلیل عدم پشتیبانی شکست خورد. به نظر می رسد این امر، دلیل اصلاح قیمت بیتکوین در اواخر هفته گذشته بوده است (در زمان نگارش این مقاله قیمت حدودا 20 درصد از زمان اوج قیمت 9.925 دلاری در 8 نوامبر پایین تر آمده است). با این وجود، به طور هم زمان قیمت Bitcoin Cash، از 818 دلار به 1850 دلار افزایش یافته است.

گرچه ما می توانیم به این چهار عامل به عنوان عوامل تآثیر گذار بر قیمت بیتکوین در طول حیات کوتاهش اشاره کنیم، اما این فناوری،  نوسانی و تجربی بوده و هنوز در حال توسعه می باشد.

در بلند مدت احتمال دارد که بنا به دلایل دیگری، پذیرش آن در میان سرمایه گذاران بیشتر شود. به عنوان مثال، ضد تورمی و انقباضی (deflationary)است. چرا که به دلیل محدود بودن تولید تعداد کل بیتکوین ها برای همیشه و همچنین میزان تولید آن ها، قدرت خرید با بیتکوین در طول زمان افزایش می یابد.

این تفاوت  قابل توجهی با ارزهایی مانند دلار استرالیا دارد. چون اگر ارزهای ملی را در زیر تخت خود ذخیره کنید، رفته رفته و در طول زمان بی ارزش خواهند شد.

برای سایر سرمایه گذاران، نوسان قیمت بیتکوین باعث ایجاد یک محیط تجاری خوب می شود (به عنوان مثال، بسیاری از نوسانات قیمت، فرصت های خرید و فروش را فراهم می کند) شما می توانید صحت این امر را در مقایسه بیتکوین با طلا ببینید.

بیتکوین همچنین می تواند به دلیل عدم تنظیم مقررات آن در عرضه و  داشتن مزایای زیادی در مقایسه با برخی از ارزهای ملی، یک سرمایه گذاری بلند مدت باشد: جهانی ست، به تولید ارزها توسط بانک های مرکزی گره نخورده، به راحتی قابل انتقال از میان مرزها است، و همچنین متحمل هزینه های قابل توجه تراکنش، و هزینه های اداری پرداختی به بانک ها، بازارهای ارز و دادوستد کنندگان مالی نمی شود.

هرچند، نسبتا جدید بودن این بازار، بدون داشتن هیچ سازوکار ریاضیاتی برای پیشبینی چگونگی عملکرد آن در آینده،  واقعا موردی است که خریداران باید متوجه آن باشند. تنها نصیحت ما این است، بیش از آن چیزی که می توانید از پسش بر آیید، در آن سرمایه گذاری نکنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی